بازدید امروز : 108
بازدید دیروز : 126
کل بازدید : 1407122
کل یادداشتها ها : 2015
" یا طهور "
ثواب و آثار گریه بر سیدالشهداء در روایات بسیاری آمده ( نه چند تا و 200- 100 تا بلکه صدها روایت ) .
حتی آثار آن از " گریه از خوف خداوند " بیشتر است .
حیات قلب می دهد .
طهارت نفس از آلودگیهای نهان در زوایای وجود می آورد :
آلودگی ها ظاهری است و باطنی
گناهان ظاهری ما ناشی از صفات رذیله است که در باطن ماست ( مثل حسد و کبر و حرص و بخل و ... )
اینها از جنود شیطانند .
شیطان با این لشکریان کارهایش را در جهان پیش می برد .
اگر آنها را ادامه دهیم می رسیم به " تولی به دستگاه شیطان "
و اگر باز ریشه یابی کنیم می رسیم به " استکبار نفس خودمان "
که " اعدی عدوک نفسک " بدترین دشمن تو نفس توست .
سلطنت شیطان بر آنهایی است که " تولی " او را بپذیرند .
قران : " انما سلطانه علی الذین یتولونه "
از آن طرف اعمال نیک ما از صفات نیکوی باطنی ما نشات می گیرد .
صفات حمیده لشکر نبی اکرم است .
با این لشکر بندگی خدا را در زمین بسط می دهد ." انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق "
پیمبر همه را می تواند سلمان کند - ابوذر کند - بااین قوا به سوی خدا سیر دهد .
با " تولی و تبری "
وقتی نبی اکرم را پذیرفتی انوارش وارد قلبت می شود و آزادت می کند .
همانطور که با پذیرش شیطان ظلمات وارد می شود و برقلب ها قفل می خورد ...
" یا محیی "
فرمود : شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا "
خواندن دعایی چون" ابوحمزه " ظاهر عمل است و باطنش نسیمی از روح امام سجاد .
گریه ما هم همان حزن امام است ... البته درجاتی دارد .
حالتی است از عالم بالا .
به اندازه درجه حزنش فرد پاک می شود .
گناه از دستگاه ابلیس است توبه آن را می شوید ... صلوات هم ... گریه هم می شوید .
گناه جهنم است .
گریه آن را سرد می کند .
همان دوزخی که از درون ها شعله می کشد " التی تطلع علی الافئده "
اشک جلوه ای از ولایت امام زمان است که بر قلب مومن و از آن بر چشمش نازل می شود .
همه زوایای روح را می شوید .
رزقی است که از آستان عاشورا نازل می شود و آلودگی های پنهان شده در زوایای وجود ما را پاک می کند
( مثل حرص - بخل - کینه - حسد - کبر و ... )
" یا محیی "
اشک از عالم بالاست هم پیکره اش و هم باطنش .
اشک بر حسین نزول رحمت است بر قلب انسان .
قلب را زنده می کند .
ولایت را طراوت می بخشد .
فرمود : " نحن اصل کل خیر " .
به اندازه نزدیکی به ولایت آنها فرد پاک می شود .
امام رضا فرمود : " کسی که گناهانش زیاد است و نمی تواند کفاره آن را بدهد
زیاد صلوات بر محمد و آلش بفرستد که آن گناهان را نابود می کند .
" فرمود : " عدونا اصل کل شر " .
ولایت دشمن آلودگی می آورد .
ولایت امیرالمومنین با گناه سازگار نیست .
گناه ناشی از آمیختگی ما با کفار است .
مشابه صلوات اشک است . اشک ریشه گناه را می کند .
ریشه گناه تعلق خاطر ما به دستگاه ابلیس است .
قران : " انک لا تسمع الموتی و لا تسمع من فی القبور "
ای پیامبر ! تو نمی توانی کلام وحی را به مرده برسانی .
گناه روی گناه قلب را می میراند .
معارف از راه سمع به ما می رسد .
ذکر خداوند قلب را زنده می کند ... بکاء هم.
همه رزق ها از عالم بالاست بواسطه امام ... اشک هم از عالم بالاست .
وقتی ظاهر دعا را می خوانیم باطن آن را از امام طلب کنیم .
باطن اشک تحول قلبی است
" یا محیی "
اشک بر حسین باعث حیات قلوب است .
در کامل الزارات ابن قولویه آمده : امام صادق هر روز که اسم حسین در آن برده می شد تا شب لبخند نمی زد
و می فرمود " حسین قتیل العبره است " ( کشته اشک است )
فرمود آیا شما دور هم جمع می شوید و احادیث ما را می خوانید ؟
گفت : بلی .
فرمود : احادیث ما قلوب شما را زنده می کند .
در ذیل آن آمده که بکاء بر حسین حیات القلوب است .
قران : " یا ایهاالذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لمل یحییکم "
باطن حیات " ولایت علی " است .
قران : " خداوند از آسمان آب می فرستد و زمین را بعد از مرگ زنده می کند "...( عصر ظهور )
مثل های قران برای همه است ولی رسیدن به عمق آن مخصوص عده ای است .
باطن " ماء " در قران ولایت است .
" الکافر میت " .
اهل زمین کافر باشند زمین مرده است . مومن باشند زنده است .
کسی که بر حسین می گرید روزی که قلب ها می میرند قلبش نمی میرد .
" یا قوی و یا عزیز "
امام سجاد غلامی داشت که اهل مراقبت از بطن و فرج بود .
غلام به امام گفت : چرا مردم را به شفاعت پیامبر مغرور می کنید ؟
بگذارید خودشان با عمل صالح خود را نجات دهند .
حضرت فرمود : آیا مغرور شدی به پاک کردن دهان و بطن و دامنت ؟
اگر فزع روز قیامت را درک می کردی می دیدی که هیچ پیمبری نیست مگر اینکه محتاج به شفاعت پیامبر اکرم است .
امام حسین در عاشورا تمام اصحابش را شفاعت ( دستگیری ) کرد .
لحظه جان دادن که سخت ترین اهوال است بر بالینشان حاضر شد و آن ها را پرواز داد .
شب قبل به همه گفت " بروید " تا کسی طلبکار نباشد .
هر که ماند خودش با رضایت خود مانده باشد تا وفاء را بتواند به آخر برساند و مقرب تر شود .
حبیب می دانست که بی حسین چیزی نیست
ظهیر هم
مسلم بن عوسجه همچنین .
لذا گفت : اگر هزار بار کشته شوم و زنده گردم دست از تو بر نمی دارم .
چنین است که انبیاء هر شب جمعه به کربلا می روند و بر سفره حسین می نشینند .
شیطان ذره ای نتوانست " باب شفاعت " را ببندد .
به امام سجاد گفت : دیدی خدا با پدرت چه کرد ؟؟
فرمود : صبر کن تا ظهر شود آنگاه خواهی دید که پیروز این جنگ کیست "
" یا قوی و یا عزیز "
یکی از کارهای شیطان تصرف در خیال ماست .
اوهام را تحریک می کند .
وعده می دهد به دروغ .
اگر دروغش فاش شد وعده ای دیگر می دهد . همینطور وعده پشت وعده تا عمر سر آید .
مثل سراب برای تشنه ره گم کرده در بیابان .
هزار وعده شیطان یکیش راست نبود .
بهترین راه مهار خیال گریه بر سید الشهداست .
بلاء شعله های خیال را خاموش می کند .
بیماری یک شب چقدر اثر دارد .
پیامبر با بلاء عظیم خود عالم خیال عالم را پاک کرد .
فتح مبین پیامبر ( که فتح مکه است به ظاهر ) شاید از عاشورا باشد .
بسیاری از دوزخیان هم پاک می شوند و وارد بهشت می شوند .
فرمود : جهنم را از کفار پر می کنی و اما فقط معاندین در آن مخلد می مانند .
فرمود : اگر گناهان تو به اندازه کف دریاها و ریگ بیابانها باشد گریه بر حسین آن را پاک می کند .
اشکال کننده می گوید " این احادیث مردم را جری می کند بر گناه " .
آیا آیات توبه مومن را مغرور می کند ؟؟؟
نه ... مومن را امیدوار می کند به فضل خدا و شیطان را ناامید می کند .
مومن ممکن است گناه کند ولی اصرار بر گناه ندارد . اصرار بر گناه فقط به معنی تکرار نیست .
اصرار یعنی برنگشتن از گناه .
بسم الله
عبد وافی وفا کرد به عهد بندگیش با خدا .
هر چه شیطان و جنودش سعی کردند و عرصه را بر او تنگ کردند حضرت بر وفاء و استقامتش افزود .
و به مدال " ارجعی الی ربک راضیه مرضیه " مفتخر گردید .
پس از این منظر حسین پیروز بلامنازع کربلاست .
از منظر شفاعت و دستگیری عوالم وجود :
حسین راه ضلالت را بست و راه هدایت را گشود .
در واقع این نبی اکرم بود که برای هدایت عباد این بلا را تحمل کرد .
تربیت حفظ کردن کتاب و بیان مطالب نیست ... تربیت خلایق فداکاری می خواهد .
فرمود " سوره هود مرا پیر کرد " .
به خاطر آیه " فاستقم کما امرت ..."
باید بار امت را بکشد .
مقام محمود که خداوند به او مژده داد شفاعت امت است .
روز قیامت وقتی عرصه بر اهل آن تنگ می شود انبیاء به نزد آدم می روند تا چاره کند .
آدم گوید نزد نوح رویم .
نوح آنان را به ابراهیم ارجاع می دهد .
ابراهیم به موسی .
موسی به عیسی .
عیسی به پیمبر اسلام .
نبی مکرم با انبیاء به " باب الرحمن " بهشت روند و سر بر سجده گزارند و استغاثه کنند تا خداوند اجازه دهد
و گوید " بروید امت هایتان را شفاعت کنید "
پس آیا در این جبهه حسین شکست خورد ؟؟؟
یا شیطان ؟؟؟
" یا منزل اسکینه علی قلوب المومنین "
حضرت در آن بهبوبه آتش و خون آرام آرام بود .
شیطان نتوانست برای لحظه ای خلوتش را به هم بزند .
در آسمان ولوله افتاد .
ملائکه بی تاب بودند تا خداوند سیمای مهدی را به آنها نشان نداد و نگفت " با او انتقام می کشم " آرام نشدند .
اما هر چه کوره بلایا گرم تر می شد چهره حضرت و خواص یارانش بیشتر گل می انداخت .
" و لینصرن الله من ینصره"
" ومن اوفی بعهده من الله"
قبل و بعد از نصرت سید الشهاء ( دین خدا را ) نصرت خداست ( عبدش را )
ایوب پس از تحل سختی ها عرض کرد " خدایا دیگر صبرم تمام شده "
خداوند فرمود : ایوب ! تو صبر کردی ؟ ( یا به مدد ما توانستی صبر کنی ؟ ) ایوب گل بر دهانش گرفت .
اگر نصرت خدا نبود حضرت نمی توانست این همه مصائب را تحمل کند
لذا وقتی صورت بر خاک گرم کربلا نهاد گفت " الهی رضا برضائک ... تسلیما لامرک ... لا معبود سواک ... یا غیاث المستغیثین "
استغاثه کرد و مدد خواست و چه کسی از خدا به عهد خود وفادار تر است ؟
" یا قوی و یا عزیز "
امام رضا به ریان بن شبین فرمود : امروز روز اول محرم است آیا روزه ای ؟
گفت : نه .
فرمود : امروز روزی است که حضرت زکریا روزه گرفت
و از خداوند خواست که پسری به او عطا کند
( وقتی خداوند روضه حسین را بر زکریا خواند گریست دلش به درد آمد از خدا پسری نیکوکار خواست
تا با کشته شدن او با نبی اکرم همدرد شود و خداوند " یحیی " را به او داد . )
ای ریان اگر تو هم می خواهی به این حاجت برسی عمل زکریا را انجام بده .
یا ابن شبیب اگر می خواهی بر چیزی گریه کنی بر حسین گریه کن " حسین را ذبح کردند آنگونه که گوسفند را ذبح می کنند"
... ذریه اش را کشتند
زنانش را به اسارت بردند
کاروانش را غارت کردند - خدا آنها را نیامرزد -
" یا قوی و یا عزیز "
رزق دو گونه است : ظاهری و باطنی .
همه آنچه ما برای ادامه حیات به آن احتیاج داریم رزق است .
همه قوای ما رزق خود را می خواهند .
توفیق الطاعه ... شفاعه الحسین ... برائه از قتله و کفره و ... که مادی نیست .
بعضی زمان ها هم رزق خاص خود را دارد مثل شب جمعه - ماه رمضان ...
و عاشورا
سرچشمه تنزل این روزی فداکاری و عبادت بی بدیل و تحمل بلاء عظیم روز عاشوراست .
این رزق اختصاصی برای ما نیست . همه عوالم همه کائنات حتی ملائکه مقربین و انبیاء عظام ...
این دهه فصل بهره مندی است دهه های دیگر قابل قیاس نیست .
بکاء- شفاعت - زیارت همیشه هست ولی ایام دهه اول براحتی می توان از این رزق ها بهره گرفت .
تصمیم های بزرگ می توان گرفت مثل " حر "
مصیبت عاشورا اعظم مصائب است
" و فدیناه بذبح عظیم "
" انا فتحنا لک فتحا مبینا "
تحمل مصیبت عاشورا فتح عظیم خداوند بر نبی اکرم بود و درهای محبت و معرفت و معنویت را بر همه کائنات گشود .
همه انبیاء مهمان این رزقند .
فرمود : هنوز اشک جاری نشده رحمت خدا جاری می شود .
حتی اهل دوزخ هم بر حسین گریستند
( حتی دوزخیان هم با محبت او از آتش نجات می یابند الا 3 دسته آل عثمان - اهل بصره و شام .
یعنی جز آنهایی که عناد دارند همه از این روزی بهره می برند )