سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خاطرات دکتر بالتازار
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 49
کل بازدید : 1403531
کل یادداشتها ها : 2015

نوشته شده در تاریخ 95/3/25 ساعت 12:41 ص توسط دکتر بالتازار


                                                  بسم الله الرحمن الرحیم

جوان : یه سرم بده .
  نسخه پیچ : برای چی ؟
 جوان : برادرم .
ن : برادرت چه مشکلی داره ؟ سرم با تجویزه .
 جوان : تزریقاتی گفته برو بگیر .
  گفتم : تزریقاتی ها اجازه تجویز ندارن . چه مشکلی داره ؟
  نمی گفت و بر سرم اصرار می کرد .
ن : آخه تو نگفتی که مشکلش چیه .
گفتم : لابد برادرش گفته نگو !
جوان یواش گفت : برای گوساله میخوام
ن : گوساله ؟ گفتی برادر ! تبسم
جوان : 500 تومن گوساله داره می میره .

مرد میانسال : برای میگرن چی دارین؟
گفتم : میگرن درمان ها یمختلفی داره .
اصلش که پیشگیریه ( به خاطر سرو صداست یا پرخوابی یا بی خوابی یا نورشدید یا عطر و بوی غذا و دود و یا گرسنگی طولانی )
بعد بستگی داره به اینکه هر روزه یا چند روز یه بار اگه فاصله کوتاه باشه باید درمان پیشگیرانه انجام بشه و اگه طولانی باشه مسکن .
مال شما چند روز یه باره ؟
گفت : 15 روز یه بار .
گفتم : پس باید  مسکن بدیم .
گفت : شما مطب هم دارین؟
 
خنده ام گرفت و گفتم : مطب ما همین جاست .
گفت : جای دیگه مطب ندارین ؟
گفتم : نه ... دارویی اگه نخوردی سوماتریپتان50 یا ارگوتامین سی هست .

( از بس مریضا از دهن پزشک مطلب نمی شنون وقتی تو داروخونه این سخنان رو شنیدن براشون تازگی داره و مشتاقن که به مطب مراجعه حضوری داشته باشن )

 جوان داروشو گرفت .
نسخه پیچ : کپی نیاوردی ؟ مگه بیمه طلایی آتیه سازان نبودی ؟
 جوان : چرا . بودم اما رفتم بستم . چند بار اتفاق افتاد پولی که خرج کرده بودیم به ما ندادن ... 130 تومن پول آزمایشگاه شد 80 تومن دادن . 300 تومن برای چشم مادرم - لیزر - خرج کردم ده بار رفتم آخرش واریز نمی کردن . گفتم" چرا شما میگین پاراکلینیک بدون سقفه ؟ بستری بدون سقفه ؟ چرا دروغ میگین ؟ "
 
 
بعدادامه داد : اذیت زیاد می کنن .  من مدارک داشتم اما واریز نمی کردن . منم دیگه لغو کردم .

جوان : یه بسته آموکسی سیلین بده .
نسخه پیچ : اگه دکتر اجازه بده .
اومد پیشم .
گفتم : برای چی میخوای ؟
گفت : گلودرد .
گفتم : قرص مکیدنی بگیر . سرم شستشو . شربت دیفن هیدرامین .
گفت : برای یه بسته آموکسی باید بریم دکتر ؟؟؟
گفتم : هر 10 باری که گلودرد میشی 9-8 بارش نیازی به چرک خشک کن نداره . غیر ضروریه .
گفت : پس چرا قم هر چی بخوای میدن ؟
 گفتم : اگه مفتی هم بدن نباید بگیری . چون به ضررته .
 
آخر سر به شربت دیفن هیدرامین رضایت داد .

( نقش داروساز تو داروخونه ها خیلی کمرنگه .
هم به خاطر نبودن انتظار مداخله در بهداشت و درمان از طرف قانون گزار
هم به خاطر دلسردی داروسازان از برخورد طلبکارانه ی مردم
و هم مواردی از طمع و فراموشی قسم پزشکیی که خوردن )

پیرمرد : یه بسته ا ار اس ( ORS ) و یه فورازولیدون بده .
نسخه پیچ : فورازولیدون برای چی میخوای ؟
پیرمرد : میخوام بدم به دام .
 مردی میانسال که منتظر داروهاش بود گفت : دام و آدم یکی شده ؟ آره دکتر ؟
پیرمرد : یه پنی سیلین های انسانی هست که دام رو زنده می کنه . به خدا .
مرد : آره ؟
  پیرمرد : آره .
بعد ادامه داد : دام نباشه آدم نیست .


 آقایی اومد داروخونه و گفت : یه دونه از این قطره ها ( تتراکایین ) بدین .
گفتیم : برای چی ؟
گفت : چشم بچه ام از این شیطونک ها می زنه ( چرک می کنه ) .
  گفتیم : این اشتباهه . یا تو خونه بوده به اشتباه آوردی یا داروخونه اشتباه داده .
 گفت : نه . دکتر چشم نوشته .
گفتم : سنش چقدره ؟
گفت : 19 ماهه .
براش سولفاستامید10 نوشتم .
نسخه پیچ : فکر کنم دکتر تتراسایکلین نوشته داروخونه تتراکایین داده !


جوان : یه چرک خشک کن بده .
  نسخه پیچ : چه چرک خشک کنی ؟
جوان : چرک خشک کن بچه . کوآموکسی کلاو !
ن : خودسر نده . داروی تخصصیه .
جوان : دکتر هم همینو می نویسه .
ن : باشه . دکتر معاینه می کنه .
جوان که دیگه بهانه ای نداشت گفت : محیط دکتر آلوده است . بچه همه مریضیی می گیره .
 وقتی دید ما عکس العملی نشون ندادیم بدون خداحافظی وبا عزمی داروخونه رو ترک کرد که فهمیدم داره میره از بیمارستان مجاور بگیره .


جوان : یه سفالکسین بده .
گفتم : برای ؟
جوان : دندون درد . 3-2 روزه دندون کشیده درد داره .
گفتم : اگه درد شدید داره باید دوباره به دندون پزشک مراجعه کنه و گرنه ژلوفن بگیری کافیه .
نسخه پیچ یه ورق ژلوفن آورد و گفت : دیگه چی می خواستی ؟
جوان : یه کرم بتامتازون و یه سفالکسین !
ن: اینو برای چی میخوای ؟ نمیشه .
جوان : چرک خشک کنه دیگه . نمی دونم برای چی میخواد . مواد مخدر که نیست . چرک خشک کنه!



 میخوام یه توصیه ا ح م ق ا ن ه رو بهتون یادآور بشم " چی بخورین که تشنه نشین " !!!
...
اصلا روزه می گیریم که تشنگی و گرسنگی رو درک کنیم حالا هی کارشناس میارن تو تلویزیون و میگن هی بخور هی بخور افطار بخور شام بخور سحر بخور .
 
روزه میگیریم که تشنگی و گرسنگی رو درک کنیم ..شاید یه بخشی از فلسفه ی روزه باشه اما قاعدتا علت نیس . - حضورپنهان .

لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااایک - تبسم بهار ♥

سلام... شاید منظور جلوگیری از ضعفی هست که گاها ممکنه ادامه ش مانع روزه باشه...و الا تو این ماه گرم هرچقدر هم که افطار و سحر خورده بشه باز تشنگی روز هست... - قافیه باران

دوس دارم بدونم برمبنای فلسفه ای که شما برای روزه در نظر گرفتین تکلیف کسانی که گرسنه و تشنه نمیشن چیه ؟؟ - حضورپنهان .

آیا چون گرسنه و تشنه نمیشوند و بر مبنای حرف شما روزه وضع شده برای این که گرسنگی و تشنگی رو درک کنیم لذا چون روزه بگیرن هم این موارد رو درک نمیکنن ...پس سقوط علت منجر به سقوط حکم میشه ..درسته ؟ - حضورپنهان .

فائزه جوش اورده - Reza The Light

سلام، بر مبنای کدام حرف روزه وضع شده؟ - عاشق المستحیل

اصل روزه برای قرب الهی است . صوموا تصحوا و ... درک حال ضعفا و فقرای جامعه ... درک پریشانی قیامت و ... هم ذکر شده . اما هدف اصلی پرورش تقوا و قرب خداوند است .

بله . موافقم با اینکه برای کودکان و افراد بیمار و افراد مسن این توصیه ها رعایت بشه و الا فقط فکر خوردن باشیم نه .

خوبه ..بیانتون در نوشتار اینو میرسونه که علت روزه گرفتن صرفا درک گرسنگی و تشنگیه ...مرسی از توضیحتون - حضورپنهان .

نظر

جوان : دکتر ! مترونیدازول میخوام . اینا به من نمیدن .
گفتم : برای چی مصرف می کنی ؟
گفت : دل درد . اسهال . هر وقت میشم 3-2 تا می خورم خوب میشم .
گفتم : این درمان غلطه .
گفت : 10 ساله . دکترم گفته .
فمی لاکت رو بهش معرفی کردم .
گفت : گرونه ( 6500 تومن ) . همونو بده .
از او اصرار و از ما مقاومت .
گفت : تا کی هستی دکتر ؟ تا ساعت چند هستی ؟ کی میری ؟!


جوان : من 10 دقیقه معطل شدم . ناراحتم !
گفتم : من بیشتر ناراحتم . شما که تحصیل کرده ای حرف گوش نمیدی وای به حال بی سوادا .
جوان پاشو فراتر گذاشت و گفت : دکتر ! کی میری ؟ تجربه نشون داده هر کی اومده اینجا بعد از مدتی رفته .
گفتم : همه رفتنی هستیم . کی موندگاره .
( توضیح : تو این 15 ساله من چهارمین دکتری هستم که اومدم تو این داروخونه )

آموزشی :

مرد میانسال : کپسول 500 بدین .

نسخه پیچ : مسکن ؟

مرد : نه . چرک خشک کن .

ن : چرا ؟

مرد : می ریزیم روی زخم یه موقع برای خودمون . خوب میشه .

گفتم : قبلا بود . بصورت نمک پاش . روی زخم می ریختن . اما دیگه تولید نمیشه به خاطر ایجاد مقاومت میکروبی .

( اینم یکی از مصرف های غلط دارو در ایرانه )



***   




  پیام رسان 
+ سلام به همه، پس از سه سال دوری

+ شما برای تحقق کلام رهبر معظم که فرمود ،، آقایی و سروری دلار را بشکنید ،، چه کردید ؟ آیا در سفرهای خارجی خود ارز کشور مقصد را بر دلار ترجیح دادید یا نه ؟

+ راستی آدرس کانالم در سروش آینه ( طب اسلامی ایرانی )tebeirany@. لطفا سر بزنین و به دوستانتان هم معرفی کنین . ممنون.

+ مجلس ما که گل و بلبله . گل و بلبلا ... نظارت . اگه وقت کردین یه کوچولو به عملکرد دولتیان در برجام نظارت کنین . البته دست خودتون هم تو حناست ولی اون قسمت که مربوط به دولته ... آه .. کجایی مدرس .

+ با بلندگو اعلام می کنم تا گوش های سنگین قوه قضاییه بشنوه ... قبل از اینکه روحانی متواری بشه محاکمه اش کنین ... یا قبل از اینکه تو استخر فرعون غرق بشه و بی شرفا ازش امام زاده درست کنن محاکمه اش کنین . خیانت او کمتر از بنی صدر نبود .

+ ملت شریف ایران ، یادتان هست ... یادش به خیر یه روزی بود که هر روز میومدیم پارسی . الان تقریبا یه سال هست که ارتباطم کم رنگ شده . دلم تنگ شد برای دوستان ... سلام بر دوستان پارسی بلاگ .

+ ملت شریف ایران یادتان هست؟ این ما بودیم که با برجام مشکل آب شما رو حل کردیم و در دولت دوزادهم باز این مابودیم که موهبت تلگرام را به شما ارزانی داشتیم...

+ *کسی که به دشمنش و دشمن ملتش اعتماد کنه با حمارطاحونه چه فرقی داره ؟؟؟*

+ *کسی که غیرت نداره دین نداره . کدوم آدم شریفی می تونه تحمل کنه که دشمن هر وقت خواست دوربین رو روشن کنه و از خونه اش - محل کارش و ... فیلم بگیره ؟ هر وقت دلش خواست صدای ما رو ضبط کنه ؟ هر وقت دلش خواست بعضی پیام ها رو به ما نرسونه ؟*

+ *مردم سالاری دروغ بزرگ غرب بود برای پوشش دیکتاتوری سرمایه داران .*




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ